Właściwy indeks prędkości i nośności. Czy to takie ważne?

Dodano: 26.01.2022

Klienci, którzy muszą kupić opony do swojego samochodu, skupiają się zwykle tylko na doborze właściwego rozmiaru (bardzo często również na cenie, ale nie o tym jest ten wpis 😊). Najważniejsze są dla nich 3 wartości: szerokość, profil i średnica. Na dalszy plan schodzą wartości indeksów prędkości i nośności.

Rozmawiając z Klientami często słyszymy pytania: „Czy ten całe indeksy mają jakiekolwiek znaczenie?” albo „Czym właściwie są te indeksy?”.

Takie pytania pokazują, że Klienci często nie zdają sobie sprawy, dlaczego właściwie dobrane indeksy prędkości i nośności są tak samo ważne jak zastosowany rozmiar. A są!

Indeks prędkości opony to nic innego, jak maksymalna dopuszczalna prędkość, z jaką może poruszać się samochód, w którym zamontowana jest dana opona, pod maksymalnym obciążeniem określonym za pomocą indeksu nośności.

Ta krótka regułka określa jednoznacznie reguły bezpiecznego poruszania się po drodze na danej oponie. „Proszę Pana. Nie rozpędzam samochodu do 240 km/h (indeks V). Wystarczy ta opona w H (do 210 km/h)”. To częste tłumaczenia Klientów. Te dwie opony różnią się konstrukcją i wytrzymałością. Zaniżenie indeksów może doprowadzić np. do uszkodzenia opony w czasie jazdy. Taka sytuacja może zagrażać zdrowiu oraz życiu.

Przykładowo. Mamy samochód generujący dużą moc i producent zaleca stosowanie opony o podwyższonym indeksie nośności 94 (XL) w indeksie V. Właściciel ze względu na oszczędność kupuje i montuje oponę, o standardowych indeksach w danym rozmiarze, czyli 91H. Opona z pewnością będzie nadmiernie obciążona, ponieważ jej konstrukcja nie jest przystosowana do pracy w takich warunkach. Możemy być pewni, że opona szybciej się zużyje oraz może rozerwać się w czasie jazdy, jeśli będą na nią działały zbyt duże siły.

Każdy producent samochodów odpowiednio dopasowuje rozmiar oraz indeks prędkości i nośności, w momencie projektowania nowego modelu. Producent określając parametry opony, która musi być zastosowana, bierze pod uwagę moc samochodu, masę pojazdu oraz inne atrybuty mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Inżynierowie dopasowują rozmiary tak, aby były dobrze „skrojone” pod nasz samochód. Nie próbujmy być od nich mądrzejsi.

Pamiętajcie. Stosujcie rozmiary opon z właściwymi indeksami, dopasowanymi do Waszych samochodów.

Zainteresował Cię ten artykuł? Sprawdź również:

Test opon letnich 205/55 R16
02.03.2023
Test opon letnich 205/55 R16
Sezon zimowy pomimo regularnego przypominania o sobie niskimi temperaturami i opadami śniegu dobiega końca. Coraz większa liczba Klientów kontaktuje się...czytaj dalej
Test opon całorocznych 225/45 R17
31.01.2023
Test opon całorocznych 225/45 R17
Coraz szersza grupa kierowców decyduje się na zakup opon całorocznych. Są to zwykle właściciele samochodów, które w warunkach zimowych poru...czytaj dalej
Obowiązkowa wymiana opon na zimowe od 1 listopada?
28.10.2022
Obowiązkowa wymiana opon na zimowe od 1 listopada?
Obowiązkowa wymiana opon na zimowe od 1 listopada? Tak, ale nie w Polsce. Pomimo wielu zapowiedzi, polskie przepisy dotyczące obowiązku wymiany opon na zimowe o...czytaj dalej
Test opon letnich 205/55 R16
02.03.2023
Test opon letnich 205/55 R16
Sezon zimowy pomimo regularnego przypominania o sobie niskimi temperaturami i opadami śniegu dobiega końca. Coraz większa liczba Klientów kontaktuje się...czytaj dalej
Test opon całorocznych 225/45 R17
31.01.2023
Test opon całorocznych 225/45 R17
Coraz szersza grupa kierowców decyduje się na zakup opon całorocznych. Są to zwykle właściciele samochodów, które w warunkach zimowych poru...czytaj dalej
Obowiązkowa wymiana opon na zimowe od 1 listopada?
28.10.2022
Obowiązkowa wymiana opon na zimowe od 1 listopada?
Obowiązkowa wymiana opon na zimowe od 1 listopada? Tak, ale nie w Polsce. Pomimo wielu zapowiedzi, polskie przepisy dotyczące obowiązku wymiany opon na zimowe o...czytaj dalej
Zobacz wszystkie artykuły