Właściwy indeks prędkości i nośności. Czy to takie ważne?
Klienci, którzy muszą kupić opony do swojego samochodu, skupiają się zwykle tylko na doborze właściwego rozmiaru (bardzo często również na cenie, ale nie o tym jest ten wpis 😊). Najważniejsze są dla nich 3 wartości: szerokość, profil i średnica. Na dalszy plan schodzą wartości indeksów prędkości i nośności.
Rozmawiając z Klientami często słyszymy pytania: „Czy ten całe indeksy mają jakiekolwiek znaczenie?” albo „Czym właściwie są te indeksy?”.
Takie pytania pokazują, że Klienci często nie zdają sobie sprawy, dlaczego właściwie dobrane indeksy prędkości i nośności są tak samo ważne jak zastosowany rozmiar. A są!
Indeks prędkości opony to nic innego, jak maksymalna dopuszczalna prędkość, z jaką może poruszać się samochód, w którym zamontowana jest dana opona, pod maksymalnym obciążeniem określonym za pomocą indeksu nośności.
Ta krótka regułka określa jednoznacznie reguły bezpiecznego poruszania się po drodze na danej oponie. „Proszę Pana. Nie rozpędzam samochodu do 240 km/h (indeks V). Wystarczy ta opona w H (do 210 km/h)”. To częste tłumaczenia Klientów. Te dwie opony różnią się konstrukcją i wytrzymałością. Zaniżenie indeksów może doprowadzić np. do uszkodzenia opony w czasie jazdy. Taka sytuacja może zagrażać zdrowiu oraz życiu.
Przykładowo. Mamy samochód generujący dużą moc i producent zaleca stosowanie opony o podwyższonym indeksie nośności 94 (XL) w indeksie V. Właściciel ze względu na oszczędność kupuje i montuje oponę, o standardowych indeksach w danym rozmiarze, czyli 91H. Opona z pewnością będzie nadmiernie obciążona, ponieważ jej konstrukcja nie jest przystosowana do pracy w takich warunkach. Możemy być pewni, że opona szybciej się zużyje oraz może rozerwać się w czasie jazdy, jeśli będą na nią działały zbyt duże siły.
Każdy producent samochodów odpowiednio dopasowuje rozmiar oraz indeks prędkości i nośności, w momencie projektowania nowego modelu. Producent określając parametry opony, która musi być zastosowana, bierze pod uwagę moc samochodu, masę pojazdu oraz inne atrybuty mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Inżynierowie dopasowują rozmiary tak, aby były dobrze „skrojone” pod nasz samochód. Nie próbujmy być od nich mądrzejsi.
Pamiętajcie. Stosujcie rozmiary opon z właściwymi indeksami, dopasowanymi do Waszych samochodów.